

Tijdlijn
Een studie opdracht voor het openluchtmuseum in Arnhem
Het project
Voor Ijsfontijn heb ik de opdracht op de minor game design gekregen om een spel te bedenken rondom ‘Oud, nieuw, nog niet’. Dit is een thema uit het Nederlands Openlucht museum in hun nieuwe tenstoonstelling over de nederlandse gesciedenis. Aan het einde van tentoonstelling wilde het openlucht museum een spel dat op een speelse manier het spel samenvat aan de hand van de grote tijdlijn met tijdvakken die in de zelfde ruimte komt te staan.
De vraag was wat voor spel wij konden bedenken voor het Nederlands Openlucht museum dat verwondering oproept over voorwerpen die wel of nog niet bestonden in een bepaalde tijdsperiode, om zo een terugkoppeling te bieden naar de rest van de tentoonstelling. Wij hebben objecten verzameld uit alle tijdsperiodes die worden weergegeven op de tijdlijn, en hier een spel omheen gebouwd.
Als een ronde begint legt de computer een kaart in het midden neer. Vervolgens krijgen de spelers een opdracht. Dit kan bestaan uit het neerleggen van een kaart die later, eerder of in de zelfde periode is ontstaan. Spelers leggen de kaart van hun keuze op. De spelers die een goede kaart hebben opgelegd krijgen een punt. De speler die als eerste drie punten heeft, heeft gewonnen. Als meerdere spelers tegelijkertijd drie punten halen winnen bijde spelers.
Afbeeldingen





